Newsello.pl

9 na 10 Polaków odczuwa presję związaną z zakupami świątecznymi

Cicha noc, spokojna noc… Niekoniecznie, zwłaszcza jeśli mowa o polowaniu na prezenty. Kolejki, walka o najlepsze ceny i poszukiwanie oryginalnych podarków. Jednym słowem: stres.
9 na 10 Polaków odczuwa presję związaną z zakupami świątecznymi
9 na 10 Polaków odczuwa presję związaną z zakupami świątecznymi

Im bliższa perspektywa wyprawy na świąteczne zakupy, tym większy poziom irytacji – takie wnioski można wysnuć z ostatniego badania PayPal oraz Kantar Millward Brown. Ośmiu na dziesięciu Europejczyków czuje się przytłoczonych myśleniem o poszukiwaniu prezentów oraz koniecznością wyprawy do sklepu wypełnionego ludźmi. Polacy są przy tym najbardziej zestresowanym narodem – ponad jedna trzecia z nas wyraża irytację związaną z przedświątecznymi sprawunkami. Czy istnieje jakiś sposób na uniknięcie świątecznej gorączki?

W badaniu „Świąteczne Problemy Zakupowe” wzięło udział ponad 10 000 respondentów z 10 europejskich krajów. Szczegółowa analiza ich odpowiedzi przybliża postawy oraz emocje towarzyszące Europejczykom podczas przedświątecznych zakupów.


Lubimy święta, ale niekoniecznie przepadamy za świątecznymi zakupami

Chociaż świąteczny czas zwykle jest postrzegany jako szczególny i radosny okres, przygotowania do świąt i związane z nimi zakupy są źródłem psychicznego dyskomfortu dla wielu osób. Wyniki ankiety przeprowadzonej na zamówienie PayPal wskazują, że 34% Polaków odczuwa stres podczas świątecznych zakupów – to najwyższy odsetek wśród narodów Europy. Większość z nas obawia się też, że nie będzie w stanie znaleźć prezentu, którego poszukują (68%).

Do powszechnych obaw można zaliczyć także strach przed kupnem prezentu, który okaże się nietrafiony (56%) czy utratą kontroli nad budżetem (46%), oraz odkładanie polowania na prezenty na ostatnią chwilę (46%). Wśród czynników, które sprawiają, że świąteczna aura traci swój szczególny blask, znalazły się również korki oraz zatłoczone ulice – 61% respondentów przyznało, że takie zjawiska są przytłaczające. W krajach, które sąsiadują z Polską, poziom negatywnych odczuć związanych ze świątecznymi zakupami był niższy – 1/4 Czechów i zaledwie 1/5 Węgrów odczuwa związany z nimi stres.

Lekarstwo na świąteczną gorączkę znajduje się w sieci
Przedświąteczne sprawunki to niekończąca się lista obowiązków. Planowanie, gotowanie, zapraszanie, odwiedzanie rodziny, robienie zakupów… Za dużo na głowie? Istnieje możliwość wykreślenia wyprawy do sklepów z listy. 6 na 10 Europejczyków deklaruje, że polowanie na bożonarodzeniowe prezenty w Internecie zmniejsza stres związany z zakupem prezentów. 7 na 10 Europejczyków sądzi, że w ten sposób znajdują lepsze okazje cenowe. Podobnie w Polsce: 67% polskich respondentów uważa, że robienie zakupów online może zmienić polowanie na prezenty w znacznie przyjemniejsze doświadczenie. Badani zauważyli wiele zalet kupowania w sieci: uniknięcie tłoku w sklepie (83%), oszczędność czasu (81%) i możliwość kupienia prezentów zza granicy w najlepszej możliwej cenie (78%).

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również