Newsello.pl

Dla Polaków święta to głównie prezenty

Aż 97% Polaków obdarowuje swoich bliskich świątecznymi prezentami. Na podarunki wydajemy najwięcej pieniędzy z świątecznego budżetu.
Świąteczne upominki
Świąteczne upominki

Tradycja, komercja czy religia? Jak obecnie Polacy traktują Święta Bożego Narodzenia zbadał serwis PrezentMarzen.com.

Jak pokazują wyniki sondy obecnie większość z nas nie postrzega już Świąt Bożego Narodzenia jako święta religijnego. Tylko dla 11% respondentów są one świętem liturgicznym. Dla większości z nas to po prostu czas odpoczynku (22%). Więcej niż co trzeci Polak gwiazdkę postrzega jako święto związane z tradycją chrześcijańska (31%) i święto rodzinne (36%).

Święta kojarzą nam się głównie ze spędzaniem czasu z bliskimi, jak odpowiedziało 29% ankietowanych oraz tradycyjnymi praktykami jak np. ubieraniem choinki, tak zdeklarowało 24% respondentów. Co ciekawe, 21% osób wskazało, że święta kojarzą im się głównie z prezentami. Również wśród kultywowanych zwyczajów świątecznych średnio, co trzecia osoba wymieniała właśnie przygotowywanie prezentów pod choinkę, spożywanie tradycyjnych wigilijnych potraw oraz ubieranie choinki.

Tradycja obdarowywania prezentami praktycznie przejęła świąteczne finanse na dobre wpisują się w kulturowe obyczaje. Wprawdzie zdajemy sobie sprawę, iż na upominki przeznaczamy za dużo pieniędzy, jednak wcale tego nie zmieniamy. Aż 62% ankietowanych potwierdza, że najwięcej pieniędzy ze świątecznego budżetu wydaje właśnie na prezenty. Wśród wydatków świątecznych również znaczną część przeznaczamy na jedzenie (27%) i wystrój domu (11%). Najczęściej upominkami chcemy sprawić radość najbliższym, 53% ankietowanych deklaruje, że obdarowuje głównie rodzinę. Nie zapominamy również o przyjaciołach (24%) i kolegach (16%), jednak jedynie 7% z nas wspiera podarunkiem osoby biedne i potrzebujące.

Kupując prezenty gwiazdkowe kierujemy się zazwyczaj marzeniami bliskich. Niemal co druga osoba pyta, co dana osoba chciałaby otrzymać i spełnia jej życzenia (49%). Jedynie 6% ankietowanych nie ma marzeń związanych z prezentami świątecznymi. Gdy jednak otrzymujemy nietrafiony podarunek, 59% respondentów deklaruje, że udaje że się cieszy, aby nie sprawić przykrości darczyńcy. Kiedy nie wiemy jakie są preferencje prezentowe, robimy niespodziankę, najczęściej kierując się jednak przydatnością i praktycznością prezentu (34%). Idąc z duchem czasów, coraz więcej osób (12%) podarowuje również niematerialne prezenty jak np. karty podarunkowe na lekcje tańca, kurs fotografii, kurs sushi czy naukę języka obcego lub prezenty w formie przeżyć, które pozwolą bliskiej osobie doznać niezapomnianych emocji i na długo pozostać w pamięci, jak na przykład np.: lot w tunelu aerodynamicznym, przejażdżkę luksusowym samochodem czy zabawę typu escape room.

Współczesny sposób życia przekłada się na nasze oczekiwania względem otrzymywanych prezentów – oprócz tradycyjnej elektroniki doceniamy także upominki, które pozwalają nam doświadczyć czegoś nowego. – mówi Kornel Piesio, PR Manager serwisu PrezentMarzeń.com. Prezenty w formie przeżyć pozwalają niejednokrotnie spełniać marzenia i realizować pasje, na które nie mamy czasu bądź odwagi się zdecydować.

Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez serwis PrezentMarzen.com obecnie Święta Bożego Narodzenia są dla większości Polaków przede wszystkim możliwością obdarowania się prezentami, czasem spędzonym z najbliższymi oraz okazją do odpoczynku i skosztowania dobrych potraw. We współczesnych czasach coraz mniej osób skupia się na duchowym przeżywaniu tego święta.

 


* Sonda została zrealizowana przez serwis PrezentMarzen.com w formie ankiety online oraz ankiet w wybranych galeriach handlowych, w listopadzie 2015 r., na próbie ponad 2500 respondentów.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również