W ostatnich dniach Ryanair odwołał ponad dwa tysiące lotów. Niewykluczone, że ogłoszenia kolejnych anulowanych połączeń możemy spodziewać się także w nadchodzących tygodniach. Linia lotnicza zapowiada, że przez co najmniej 6 tygodni każdego dnia nie dojdzie do skutku około nawet 50 zaplanowanych lotów. W jaki sposób poszkodowani pasażerowie powinni dochodzić swoich praw? Do czego w tej sytuacji zobligowany jest przewoźnik? Czy możemy liczyć na odszkodowanie i zwrot poniesionych kosztów? Dla wszystkich poszkodowanych klientów eSky przygotował krótki poradnik.
Stres, niezadowolenie, opóźnienia i nieprzewidziane wydatki to rzeczywistość, z którą w ostatnich dniach musiało już zmierzyć się kilka tysięcy pasażerów linii Ryanair. Sytuację dodatkowo zaogniał możliwy chaos informacyjny na lotniskach oraz brak świadomości podróżujących na temat przysługujących im praw.
W takich sytuacjach warto być świadomym przepisów, jakie obowiązują linie lotnicze w sytuacji odwołania lotów. O czym więc warto pamiętać, kiedy nasz rejs został anulowany przez przewoźnika?
Na lotnisku
- Śmiało upomnij się o swoje prawa - na każdym przewoźniku spoczywa obowiązek poinformowania pasażerów o aktualnej sytuacji oraz zapewnienia napojów, posiłków czy hotelu w stopniu adekwatnym do długości oczekiwania.
- Zachowuj wszelkie rachunki i faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z odwołanym lotem – są one podstawą do domagania się zwrotu poniesionych kosztów.
- Zwróć się o pomoc do profesjonalistów – np. międzynarodowa firma wywodząca się z Polski – eSky – oferuje wsparcie wszystkim podróżnym.
Co dalej?
Zgodnie z prawem unijnym, w sytuacjach, kiedy rejs nie zostaje zrealizowany z przyczyny leżącej po stronie linii lotniczej pasażerom przysługuje odszkodowanie. Nie inaczej jest w przypadku Ryanair.
Jeżeli Twój lot został odwołany na mniej niż 14 dni przed wylotem, jest opóźniony o ponad 3 godziny lub w wyniku opóźnienia utraciłeś kolejne połączenie – masz prawo do rekompensaty. Jej wysokość zależy od długości przelotu i wynosi od 250 do nawet 600 euro. W uzyskaniu odszkodowania może bezpłatnie wesprzeć Cię eSky – wystarczy podać szczegóły swojego lotu klikając w link na głównej stronie.
Planując kolejny wyjazd…
- Rezerwuj bilety, hotele i wynajem samochodów w miejscu, które ma polską infolinię i zapewnia pomoc w razie jakichkolwiek kłopotów (np. eSky).
- Wybieraj hotele, w których można bezpłatnie odwołać rezerwację. Jeżeli linia lotnicza odwoła połączenie, nie poniesiesz dodatkowych kosztów przy rezygnacji z noclegu.
- Naprzeciw potrzebom informacyjnym i logistycznym pasażerów wychodzi eSky który oferuje pomoc wszystkim poszkodowanym: zarówno swoim klientom jak i osobom, które planowały swój wyjazd samodzielnie. Niespodziewane odwołanie tak znaczącej liczby rejsów dosłownie z godziny na godzinę było zaskoczeniem dla tysięcy pasażerów – mówi Rafał Bartoszewicz, Marketing Communication Director Grupy eSky – W odpowiedzi na ich obawy, uruchomiliśmy specjalną infolinię oraz wsparcie, mające zapewnić komfort wszystkim poszkodowanym osobom. Podróżni, którzy kupili bilety poprzez stronę eSky są na bieżąco informowani o statusie ich rejsu. Z kolei osobom, które wykupiły bilet Ryanair w innych serwisach oferujemy bezpłatną, kompleksową pomoc w znalezieniu dogodnego alternatywnego połączenia, zmianie dotychczasowej rezerwacji oraz uzyskaniu odszkodowania za opóźniony lot.