Do tej pory lotnisko obsługiwało z ich wykorzystaniem średnio co trzecią operację. Teraz możliwości operacyjne lotniska się zwiększą. To szczególnie istotne w okresach wzmożonego ruchu.
Nowe rękawy wyprodukowała firma MT z Hiszpanii. Są już zamontowane do pomostów przy gate’ach nr 3 i 5 terminalu wrocławskiego lotniska – obok wcześniejszych – nr 2 i 4.
Co trzeci samolot
Rękawy lotnicze zapewniają wygodę i bezpieczeństwo podczas wejścia na pokład samolotu i zejścia do terminalu. Dzięki nim nie ma konieczności przechodzenia przez płytę lotniska, a pasażerowie nie są narażeni na działanie warunków atmosferycznych, co ma znaczenie szczególnie dla tych osób, które wracają z urlopu w ciepłych krajach.
- Pierwsze dwa rękawy lotnicze uruchomiliśmy już trzy lata temu w maju, tuż przed turniejem Euro 2012. Byliśmy wówczas pierwszym regionalnym lotniskiem w Polsce, które zastosowało to rozwiązanie – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Nowe rękawy są elementem nieustannego podnoszenia jakości obsługi na wrocławskim lotnisku. Dbamy o to, by nowoczesnej infrastrukturze towarzyszył najwyższy komfort podróży.
Wśród przewoźników z rękawów korzystają PLL LOT, Lufthansa, a także Wizz Air, choć nie jest to powszechne rozwiązanie wśród operatorów niskokosztowych. Do listy należy dopisać także operatorów czarterowych (m.in. Enter Air, Travel Service, Small Planet), którzy prawie w 100% wykorzystują ten sposób obsługi podróżnych. Pasażerowie rejsów czarterowych doceniają to szczególnie zimą, kiedy jeszcze rozgrzani egzotycznym słońcem wysiadają z samolotu przez rękaw prosto do terminalu.
Lotnisko szacuje, że do tej pory średnio co trzeci samolot obsługiwany był z użyciem rękawów. Przykładowo, w sierpniu na 2337 operacji lotniczych 915 zostało zrealizowanych z ich wykorzystaniem. Teraz możliwości lotniska znacznie się zwiększyły.
Wielkie inwestycje
Zakup nowych rękawów lotniczych jest częścią inwestycji prowadzonych przez Port Lotniczy Wrocław. To także kolejny etap w podnoszeniu standardów obsługi na wrocławskim lotnisku. Ponadto, właśnie zakończyła się budowa zaplecza technicznego dla służb lotniskowych i firm pracujących na terenie lotniska, dbających o operacyjne funkcjonowanie portu. Jest ono zlokalizowane w części terminala general aviation.
Kluczową inwestycją pozostaje jednak remont drogi startowej oraz modernizacja jej oświetlenia. Prace zmierzają już ku końcowi. W efekcie system nawigacyjny ILS (Instrument Landing System) zostanie podniesiony do kategorii drugiej, dzięki czemu samoloty będą mogły lądować w warunkach jeszcze bardziej ograniczonej widzialności.
Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które wrocławskie lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko UE na lata 2010-2015. Ich wartość to ok. 100 mln zł. Koszt remontu drogi startowej szacowany jest na 50 mln zł.