Newsello.pl

VAR – The IFAB oficjalnie wprowadza powtórki wideo do przepisów gry w piłkę nożną!

Stało się! Rozwiązanie mające pozwolić uniknąć kontrowersji w konfliktowych sytuacjach podczas meczów piłki nożnej w końcu stanie się częścią footballowej rzeczywistości, a Mundial w Rosji, będzie pierwszym gdzie wykorzystywany będzie system VAR.
VAR – The IFAB oficjalnie wprowadza powtórki wideo do przepisów gry w piłkę nożną! [fot. Pixabay]
VAR – The IFAB oficjalnie wprowadza powtórki wideo do przepisów gry w piłkę nożną! [fot. Pixabay]

Mistrzostwa Świata w Rosji będą pierwszym mundialem w historii, podczas którego sędziowie będą mogli korzystać z powtórek wideo. Zielone światło na wykorzystanie systemu VAR dała organizacja The International Football Association Board, która od 1886 roku tworzy Przepisy Gry w piłkę nożną. Dzięki polskiej agencji z Wrocławia – Grupie Me & My Friends – jej głos jest słyszalny wśród fanów futbolu również w internecie i mediach społecznościowych.

Decyzja o zastosowaniu technologii Video Asisstant Referee (VAR) na Mistrzostwach Świata w 2018 roku została ogłoszona podczas posiedzenia FIFA, która w dniach 15-16 marca obradowała w Bogocie. System był testowany przez ostatnie dwa lata w prawie 1000 meczach rozgrywanych na sześciu kontynentach.

Celem technologii było zmniejszenie liczby oczywistych błędów sędziowskich, a jej zastosowanie zostało ograniczone do decyzji, które mogą rozstrzygać o wyniku: o uznaniu gola, przyznaniu rzutu karnego, pokazaniu czerwonej kartki oraz w kwestii ukarania właściwego zawodnika.

Technologia oficjalnie wkracza do gry

Obecnie VAR można zobaczyć w akcji na stadionach polskiej Lotto Ekstraklasy, niemieckiej Bundesligi i włoskiej Serie A, a także m.in. w Australii i Korei Południowej. Arbitrzy mogli korzystać z dostępu do powtórek wideo również podczas międzynarodowych meczów towarzyskich, Klubowych Mistrzostw Świata w 2016 roku oraz Pucharu Konfederacji rok później. Teraz technologia zostanie wykorzystana w trakcie mundialu, który odbędzie się w Rosji od 14 czerwca do 15 lipca.

Debiut systemu VAR podczas najbardziej prestiżowego turnieju w świecie futbolu będzie kamieniem milowym dla Międzynarodowej Rady Piłkarskiej. The IFAB od 1886 roku tworzy i kontroluje Przepisy Gry w piłkę nożną. Zasady te są co roku aktualizowane, a 3 marca organizacja ostatecznie wyraziła zgodę, aby VAR stał się ich stałym elementem. Teraz inicjatywa i decyzja w zakresie stosowania technologii w krajowych i międzynarodowych rozgrywkach będzie należeć do ich organizatorów. Taki zamiar już wyraziły między innymi hiszpański związek piłki nożnej i władze La Liga, które od sezonu 2018/2019 chciałyby umożliwić sędziom dostęp do powtórek w najwyższej klasie rozgrywkowej.

Rola The IFAB jeszcze kilka lat temu była słabo zakorzeniona w świadomości przeciętnego kibica piłki nożnej, mimo że jest to jedna z najstarszych organizacji sportowych na świecie, która powstała 18 lat przed utworzeniem FIFA. Obie organizacje mają siedzibę w Zurychu i współpracują ze sobą, ale pozostają odrębnymi podmiotami. Przełomowy moment nastąpił w 2014 roku, kiedy Międzynarodowa Rada Piłkarska została zarejestrowana jako niezależna organizacja. Następnie powołała dwa panele doradcze i zaprosiła do swego grona ekspertów na czele z byłymi wybitnymi zawodnikami (m.in. Zbigniew Boniek, Marco van Basten) oraz sędziami (Pierluigi Collina, Massimo Busacca). Kolejnym wyzwaniem było dotarcie do milionów fanów piłki nożnej na całym świecie.

Grupa Me & My Friends otwiera okno na świat mediów

fot. materiały prasowe

Sposób na komunikację Międzynarodowej Rady Piłkarskiej znalazła w 2016 roku polska agencja interaktywna z Wrocławia. Grupie Me & My Friends powierzono wprowadzenie organizacji w świat nowych mediów. Do tej pory oficjalne informacje o The IFAB można było znaleźć tylko w zakładce na portalu FIFA, dlatego pierwszym zadaniem agencji było stworzenie nowej strony internetowej, która przybliży kibicom zasady najpopularniejszej gry zespołowej na świecie.

Premiera serwisu theifab.com miała miejsce w maju 2016 roku, tuż przed Mistrzostwami Europy we Francji. W tym samym czasie wystartowały oficjalne profile organizacji w mediach społecznościowych – na Facebooku i Twitterze. Za komunikację z fanami i ekspertami piłki nożnej na całym świecie odpowiada zespół Brand Voice, część Grupy Me & My Friends.

Na stronie internetowej The IFAB, również w polskiej wersji językowej, można znaleźć wszystkie obowiązujące Przepisy Gry w piłkę nożną, razem z najnowszymi zmianami i wskazówkami dla sędziów. Portal jest w całości dostępny w języku angielskim i nieustannie rozwijany o nowe treści. Odrębna sekcja została poświęcona tematyce VAR. Dzięki temu można poznać zasady korzystania z technologii przez arbitrów, sprawdzić w których krajach jest wykorzystywana, a na filmach wideo przekonać się, jak działa w praktyce. W ramach witryny działa również sklep internetowy, gdzie każdy zainteresowany może zakupić swój egzemplarz książki z aktualnymi prawami gry.

Długofalowa współpraca z The IFAB nie jest pierwszym przypadkiem, kiedy Grupa Me & My Friends gra w jednej drużynie z renomowaną sportową marką. Wcześniej na zlecenie firmy Adidas stworzyła globalną aplikację webową i mobilną do obsługi eventów w ramach Ligi Mistrzów czy Mistrzostw Świata w Brazylii. Wrocławska agencja ma także na koncie realizacje dla innych czołowych polskich i zagranicznych marek m.in. Allegro, Grupy Żywiec, Polskich Linii Lotniczych LOT, T-Mobile czy Microsoftu.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również